Mitä tapahtui ja mitkä olivat seuraukset?

Tammikuun 19. ja 20. päivän välisenä yönä Stadiumin IT-järjestelmien toimittajaan TietoEvryyn kohdistui nk. ransomware-hyökkäys. Yritys ryhtyi nopeasti tarvittaviin turvatoimiin vahinkojen minimoimiseksi.

Tapahtuneen seurauksena me Stadiumilla menetimme yhteyden useisiin IT-järjestelmiimme, minkä vuoksi verkkokaupassamme ei voinut tehdä ostoksia, emme pystyneet toimittamaan jo ostettuja tuotteita emmekä hyvittämään palautuksia asiakkaillemme. Tilanne kesti viikon, ja perjantaina 26. tammikuuta pystyimme avaamaan verkkokauppamme uudelleen ja varmistamaan toimitukset kaikille asiakkaillemme.

Aiheutuiko hyökkäyksestä pysyviä vahinkoja tai seurauksia?

Laajojen analyysien jälkeen emme ole nähneet merkkejä siitä, että hyökkääjät olisivat päässeet käsiksi Stadiumin IT-ympäristöön tai tietoihin, eivätkä Stadiumin suojamekanismit ole havainneet haitallista toimintaa.

Stadium tai TietoEvry ei ole myöskään nähnyt merkkejä tai viitteitä siitä, että henkilötietoja olisi vuotanut, tuhoutunut tai muutoin päässyt asiattomien henkilöiden haltuun.

Mitä jatkossa tapahtuu?

Meille Stadiumilla on tärkeää, että sinä asiakkaana tunnet olosi turvalliseksi. Hyökkäyksen tapahtuessa ryhdyimme välittömästi toimiin estääksemme luvattoman pääsyn tietoihin. Työ suojelun jatkuvaksi lisäämiseksi ja uusiin mahdollisiin uhkiin varautumiseksi tulee jatkumaan.

Sinulle, joka haluat kysyä lisää hyökkäyksestä tai lukea TietoEvryn palautustyöstä: Restoration of customer systems after the ransomware attack (tietoevry.com)